TALIBUN
Definisi dan Ciri-ciri
Harun Mat Piah (1989), Ismail Hamid (1987) mendefinisikan talibun sebagai puisi berangkap tentang perincian sesutau objek atau peristiwa, dan umumnya terdapat dalam genre lipur lara (cerita kaba) di kalangan masyarakat Minangkabau.
Mohd. Taib Osman (1979) pula
mendefinisikan talibun ini sebagai “ikatanpuisi bebas”. Puisi ini menurut
beliau merupakan puisi yang memakai kata-kata yang menimbulkan gambaran mata
kerana kata-kata yang digunakan dapat menimbulkan pemikiran dan pendengaran
tentang imej yang lantang dan bermakna. Baris-barisnya memberi dua macam
gambaran, iaitu gambaran bunyi yang seolah-olah kita mendengarnya, dan gambaran
objek-objek dalam situasinya masing-masing. Kedua-dua gambaran ini
berlatarbelakangkan alam melayu.
Terdapat pelbagai tema Talibun
yang terungkap di dalam cerita-cerita lipur lara Melayu yang berdasarkan kepada
fungsi puisi tersebut di dalam karya atau cerita tersebut iaitu:
a.
Memerikan kebesaran, kehebatan,
dan keagungan sesuatu tempat seperti negeri, kota, dan Bandar.
b.
Memerikan keadaan dan kesibukan
atau keajaiban sesutau peristiwa dan suasana.
c.
Memerikan kehebatan dan
kecantikan sesuatu objek seperti pakaian.
d.
Memerikan sikap dan kelakuan
manusia.
Selain tema, Talibun juga boleh dikenal melalui pengunaan bahasa
berulang yang menjadi lumrah dalam pembentukan.
Teknik pengulanagn ini
bukan sahaja wujud dalam pengunaan gaya bahasa tetapi juga dalam pengulangan
seluruh puisi tersebut. Wilkinson menamakan puisi tersebut sebagai runs, yang
merujuk kepada konsep pengulangandi bahagian permulaan tetapi di bahagian akhir
telah ditambah dengan ungkapan puisi lain.
Menurut Ismail Hamid
(1987) emngulangan ini terjadi kerana talibun sangan mementingkan bahasa yang
berirama yang menjadi kegemaran masyarakat terutamanya de kalangan mesyarakat
secara meluas seperti berpidato atau
semasa bergurau senda.
FUNGSI
Fungsi utama dan
Khusus talibun ialah untuk memberikan secara terperinci tentang sesutau
gambaran seperti suasana, benda dan sifat manusia dalam bentuk yang ringkas,
teliti dan menyeluruh. Umumnya, talibun merupakan gambaran pemikiran masyarakat
khlayak yang mementingkan perincian tentang sesuatu, tetapi disusun dan
dibentuk dengan keindahan terutamanya dalam penguunaan gaya bahasa.
TEPUNG TAWAR
Pertama
alat Tepung Tawar.
Daun
setawar penawar biasa,
Bisa
dilaut bias dibumi,
Bisa
terbang di buat orang,
Bisa
racun dengan santau.
Daunsedinding penyejuk hati.
Kalau marah mulai marak,
Dapat teduh isaounya,
Dapat membunag hati dengki,
Dapat membunag umpat puji,
Dapat menyabar-menyabar hati.
Daun ati-ati tanda bijak.
Bijak bercakap bijak berunding,
Bijak mengambil kata putus,
Bijak duduk di orang ramai.
Daun gandarusa daun penangkal.
Menengkai musuh dari luar,
Menangkal musuh dari dalam,
Menagkal sihir dengan serapah.
Menagkal tuju dengan tinggam.
Yang dibawa jin lalu,
Yang dibawa hantu peleit,
Yang dibawa puaka jembalang.
Bedak limau pencuci hati,
Mencuci dengki dengan iri,
Mencuci dengki dengan khianat,
Mencuci dendam berkepanjangan,
Mencuci salah dengan silih,
Mencuci penyakit nan menahun.
Air percung tanda ikhlas.
Ikhlas dalam bergaul,
Ikhkas dalam bergaul,
Ikhlas dalam bercakap,
Ikhlas beri-memberi,
Ikhlas tolong- menolong
Beras kunyit beras basuh.
Tiga dengan beras bertih,
Itulah tanda rezeki dating,
Rezeki tiba dari langit,
Rezaki tumbuh dari bumi,
Rezeki timbul dari laut,
Rezeki keluar dari hutan,
Yang dating tidak berpintu,
Yang tibanya tidak berketika.
Sumber: tenas Effendy, 1987.
Ungkapan
Tradisional Melayu Raiu.
Kuala
Lumpr: dewan bahasa dan pustaka.
888 Casino Resort Spa Las Vegas - JT Hub
BalasPadamFind 888 Casino Resort Spa 이천 출장샵 Las 진주 출장안마 Vegas, NV Jobs - 창원 출장마사지 See what employees say it's like 천안 출장샵 to work at 888 Casino 상주 출장마사지 Resort Spa Las Vegas.