SELOKA
DEFINISI DAN CIRI
DARI segi istilah, seloka berasal daripada perkataan Sanskrit, seloka iaitu
sejenis puisi yang terdiri daripada dua baris atau dua kerat, yang setiap
satunya mengandungi 16 suku kata, yang disusun dalam empat unit. Dalam
kesusasteraan Melayu tradisional, seloka merupakan sejenis puisi bebas dari
segi rangkap (samada berangkap atau tidak berangkap). Jika berangkap, tidak
tentu barisnya dalam serangkap dan tidak tentu jumlah perkataannya dalam
sebaris. Seloka juga boleh jadi mempunyai rima atau tidak. Seloka biasanya
memerlukan beberapa baris atau rangkap untuk melengkapkan keseluruhan idea
(Harun Mat Piah, 1989).
Dari
segi bentuk, seloka sama sahaja seperti puisi bebas yang lain seperti gurindam,
talibun, atau teromba. Walaupun begitu, jika dilihat dari aspek isi, puisi ini
berbeza antara satu sama lain. Dari segi isi, seloka biasanya mengutarakan
isinya secara mengejek, sindiran atau dalam nada jenaka, dan kadang-kadang
mengandungi nada dalam atau perasaan asyik dan khayal.
Oleh
sebab seloka biasanya digunakan untuk menyindir ayau berkias, tidaklah
menghairankan mengapa seloka mengandungi banyak peribahasa yang selalu disusun
dengan cara yang senada atau mempunyai irama, sehingga kadang-kadang seloka
sama dengan peribahasa berirama.
Dalam
hal ini, pengenal kepada peribahasa berirama ialah nada yang dibawa olehnya.
Peribahasa berirama tidak mengandungi nada-nada ejekan atau sindiran yang sinis
tetapi seloka mengandungi ejekan dan nada-nada sinis; menyindir terhadap
sesuatu kelakuan sesetengah amggota masyarakat melalui peribahasa yang disusun
secara sejajar untuk menghasilkan irama tersebut. Secara keseluruhannya,
seuntai seloka merujuk kepada cerita jenaka yang telah benar-benar dikenali
dalam masyarakat seperti Pak Kaduk, Cerita Pak Pandir, Cerita Lebai Malang, dan
Cerita Emak Si Randang. Seloka tersebut bertujuan untuk menyindir anggota
masyarakat yang berperangai seperti watak-watak tersebut.
Seloka
biasanya mengandungi bahasa yang penceritaannya meleret-leret dan lanjut,
sindir giatnya selalu tajam dan biasanya seperti mengejek, menyindir dan
menempelak, dan mengandungi perasaan yang hiba dan rawan.
FUNGSI
Fungsi seloa amat terbatas. Secara umumnya,
seloka dapat menggambarkan masyarakat yang melahirkannya iaitu masyarakat yang
amat mementingkan keharmonian dan ketatasusilaan. Bersesuaian dengan sifat
halus orang melayu, puisi seloka digunakan untuk mengkeritik sebarang perlakuan
negative anggota masyarakat tanpa menyinggung perasaan individu sasaran. Puisi
seloka tidak digunakan secara meluas sebagaimana peribahasa atau teromba.
Fungsinya amat bergantung kepada isinya iaitu:
a.
Untuk Menyindir seseorang.
b.
Untuk mengejek seseorang.
c.
Untuk menempelak sesorang.
d.
Untuk melahirkan rasa benci
terhadap sesuatu kelakuan manusia.
e.
Untuk memberi pengajaran dan
panduan kepada seseorang.
f.
Sebagai alat kawalan
sosial/protes sosial.
SELOKA PAK BALUNG-AYAM TAMBATAN
Oleh Iladam
Episod Pertama
(Sungguh Bertuah Nasib Pak Balung)
Kasih dicurak sayang diberi,
Makan dihidang minum disaji,
Tak perlu kias tak perlu cari,
Beras padi dating sendiri.
Hilang dicari lambat diturut,
Bulu dicuci leher diurut,
Paruh diasah taji diraut,
Ekor dibelai najis dikau.
Lupa diri lupa daratn,
Berkokok lantang bersahut-sahut,
Akulah handal akulah jantan,
Akulah jaguh ayam tambatan.
Episod Kedua
(Sungguh Malang Nasib Pak Balung)
Nasib Pak Balung belung pasti,
Entah untung entahkan rugi,
Entah hidup entahkan budi,
Entah maut di hujung taji.
Entah pekak entah buta,
Entah monyok mungkin gila,
Entah patah tergeliat,
Atau pincang seumur hidup.
Episod Ketiga
(Sungguh Kasihan nasib Pak Balung)
Dalam gelanggang satu bulatan,
Di situlah Pak Balung dilepaskan,
Tanpa sebab tanpa alas an,
Bersabung nyawa beradu kekuatan.
Bulu dicabut bertebangan,
Darah merah bercucuran,
Kulit daging berkecaian,
Wang ringgit bertukar tangan.
Yang kalah jatuh terkapai,
Yang menang mandi darah,
Siapa yang untung ketawa besar,
Siapa yang rugi menyumpah-nyumpah.
Episod Keempat
(Sungguh Sedih Nasib Pak Belang)
Orang menang awak parah,
Orang ketawa awak berdarah,
Akibat megah diri,
Akhirnya menjilat luka sendiri.
SELOKA SI LUNCAI
Sikap Si Luncai, biarkan, biarkan…
Ada rumah tiada dijaga,
Ada anak tidak dilatih,
Ada ternakan tidak dibela,
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tiada selidik,
Ada belajar kepalang ajar,
Ada mengaji taida menkaji,
Ada masa tiada
kuasa,
Ada kuat tiada buat,
Biarkan, biarkan…!
Si Luncai pun terjun dengan labu-labunya.
Sumber : Md. Ali Bachik
(Iladam), 1989,
Himpunan puisi klasik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan